Előre szólok, ha most arra számítasz, hogy az elkövetkező néhány percben arról olvashatsz, milyen én már milyen hiper-szuper vállalkozó vagyok, hogy hány díjat, plecsnit, kitüntetést zsebeltem be az elmúlt fél év alatt, hány megjelenéssel, követővel, lájkkal, ügyfélajánlással, kiskutyafarkával büszkélkedhetem, akkor csalódást kell okozzak.
Ha tuti tippet, megerősítést vársz abban, hogy fikarcnyi munka nélkül milyen sikeres lehetsz magad is, mint egyéni vállalkozó, akkor inkább görgess tovább – nekem nem ez a hitvallásom.
Azoknak sem rabolnám az idejét, akik vállalkozóként már elérték céljaikat, vagy legalább is megfontoltan, tapasztaltan, jó úton járnak afelé, hogy elérjék – nekik sem hiszem, hogy sok újat tudok mondani.
A „katasztrófaturistákat”, a megmondóembereket, a trollokat „természetesen” üdvözlöm…! Őket úgysem tudom elhessegetni.
Kezdő vállalkozóként most azokhoz szólnék, akik megszeppenve, bukdácsolva, talán már egyszer-kétszer elhasalva vannak itt csendben jelen. Azokhoz szólnék, akik szívesen kapcsolódnának valakihez, aki megérti őket, aki átérzi a helyzetüket, és aki – hozzájuk hasonlóan – tud kicsiben is gondolkodni olyankor, mikor „csak ennyire futja”.
Helló sorstárs, itt vagyok, nyugi, nem vagy egyedül!
Kezdő vállalkozó vagyok ugyan, de már több, mint 20 év szakmai és hagy ne mondjam, mennyi élettapasztalatot tudhatok a hátam mögött. Azt vallom, hogy befektetett munka nélkül nincs eredmény, ám a csúcsra nem csak repülővel lehet eljutni, hanem kis léptekkel, fokról fokra haladva is! S bár pénzt csak pénzből lehet csinálni, ugyanakkor aki a kicsit nem becsüli, az a nagyot nem érdemli.
Egy vállalkozás elindítása manapság nem egyszerű, sőt! Meglátásom szerint egyre nehezebb. Most gondolj bele! Az internet megjelenése és térhódítása előtt ahhoz, hogy egy újonnan nyílt üzletbe ügyfeleket csábíts, elegendő volt a helyi lapban feldobni egy-két hirdetést, plusz legyártatni pár darab szórólapot, amit a szomszéd Mariska kisfia három gombóc fagyi áráért bedobált a környék postaládáiba…
Mi van most? Hogyan hívod fel a figyelmet az új boltra a különböző kommunikációs csatornák útvesztőiben, a túltelített piacok korában, a már-már elviselhetetlen információs zajban?!
… és akkor ez még csak egy probléma azok közül, amikkel az ember kezdő vállalkozóként szembesül.
Amíg élek, nem felejtem el azt a – hülyeségek terjesztésével magát passzívan eltartató – bloggert, aki azt hirdeti, hogy nulla előképzettséggel és gyakorlattal, lényegében az otthoni számítógép és internetkapcsolat segítségével bárki belevághat a virtuális asszisztenciába. Majd dőlnek az ügyfelek, dőlni fog a lé és kötetlen munkaidőben dolgozhatsz, mint vállalkozó, csak fizess be a – fene tudja, hogy milyen szakmával rendelkező – bloggerünk „tanfolyamára”, és máris küldi a „tananyagot”, a csít meg az energiát, mert most potom pénzért bárki a birtokába kerülhet a tuti titoknak, ami megmutatja neki a sikerhez vezető utat.
Ez egy nagy kamu!
Ha valami ilyesmi bizniszre vágysz, ha hasonló beetetésekkel akarsz megtollasodni lehetőleg minél gyorsabban, akkor ne is vesztegesd az idődet arra, hogy tovább olvasod ezt a posztomat, én az ilyesmiben nem leszek partnered, bocs!
Ám az interneten látható, olvasható siker és csillogás mellett itt az ideje, hogy tiszta vizet öntsünk a pohárba.
Pénz
Ha valaki azt mondja, hogy egy fillér befektetés nélkül működni fog a vállalkozás, az egészen egyszerűen hazudik.
Lyukas zsebbel már az „ipar kiváltása” sem fog menni, mert ugyan a NAV-nál az adószámodat az ügyfélkapun át pillanatokon belül megkapod mindenféle befizetés nélkül, ám a helyi iparkamaránál kapásból le kell rakni az asztalra az éves tagdíjat, ami nem egy egetverő összeg, de nem nulla forint.
Pénz nélkül nem megy még a virtuális asszisztenskedés sem (a többi „hozzávalóról” meg inkább ne is beszéljünk, mert felmegy bennem a pumpa)!
Hogy én hogyan kezdtem? Még a vállalkozásom indítása előtt első dolgom volt, hogy egy új számítógépbe invesztáljak naprakész, jogtiszta szoftverekkel és a szükséges perifériákkal együtt ahhoz, hogy a leendő ügyfeleim minden igényét ki tudjam majd elégíteni úgy, hogy mind az ők adatai, mind az enyémek biztonságban legyenek. Mert ehhez bizony nem elég a betört monitorú ócska laptop, a Win7, a hackerek kínálta „öröklicence”, meg a bérház melletti játszótér free WiFi-je…
A vállalkozói lét felelősséggel jár! Meg persze kockázattal, és nem mindegy, hogy kinek a kontójára vállalom a kockázatot.
Én pedig inkább alszom tiszta lelkiismerettel és nyugodtan.
Valamennyi tőkével igenis rendelkezni kell már a kezdet kezdetén, főleg, ha főállásban akarja az ember csinálni a vállalkozást. Mert például járulékokat az állam bácsinak már az első hónaptól fizetni kell akkor is, ha nincs egy szál bevétel se!
Soha nem tagadtam és most is bevallom őszintén: én egyelőre a biztosra megyek, főállásom mellett vagyok egyéni vállalkozó.
Haladjunk tovább!
Marketing és ügyfélszerzés
Az egyik legnehezebb dolog az, hogy kezdő vállalkozóként felhívjuk magunkra figyelmet. Ha az ember nem képzett marketinges vagy nincs releváns tapasztalata a marketing terén, akkor bizony érdemes szakemberhez fordulni. Előbb, vagy utóbb meg kell tenned neked is, ezt be kell, lásd! Addig is érdemes azon gondolkodni, hogy a vállalkozásnak ki a célcsoportja. Mert az a válasz, hogy „hát a vásárlók”, az nem válasz, ezt még én is tudom… és bizony megint csak itt vannak a mocskos anyagiak is: át kell gondolni, hogy mekkora összeget szánsz majd a marketingre.
Na és mire való a marketing? Mi a cél a reklámtevékenységgel? Az ügyfélszerzés! 100 induló vállalkozás számára 95-nek biztos, hogy a legnagyobb gondot ez jelenti. S persze nem elég megszerezni az első ügyfeleket, meg is kell tartani őket!
Hogy hol tartok ezen a téren én? Nem vagyok marketinges, dunsztom nem volt róla a kezdet kezdetén (sem). Vállalkozásom indításakor igyekeztem olyan problémára fókuszálni, ami a közvetlen környezetemben is jelen van, a szolgáltatásaimat illetően lényegében tisztában vagyok a célközönségemmel, úgyhogy köszi az érdeklődésedet, jelentem: döcögősen, de elindultam. Egyelőre megengedhetem magamnak (és mi tagadás, élvezem is), hogy felfedezőúton járjak a marketing világában. Ugyanakkor vannak céljaim, tehát a magam intézte marketing és ügyfélszerzés terén kitűztem egy határt, amit ha elérek, már megvan a kiszemelt marketingesem, akinek a segítségét fogom kérni a továbbiakban.
A segítségkérés fogalmával pedig el is érkeztünk a következő lényeges dologhoz.
Csapatmunka, feladatok delegálása
Minden vállalkozó életében, még az egyéni vállalkozó életében is eljön az a pont, amikor szüksége van segítségre. Általában az első feladat, amit delegál, az a pénzügyek intézése. Az ez évi adóbevallásomat már én sem magam fogom elkészíteni, biztosan könyvelőre bízom majd.
Bármennyire is magabiztos, gyakorlatias, képzett és lelkes a vállalkozó, mindenkinek megvannak a maga korlátjai és előbb vagy utóbb, de eléri azokat. Lehet, hogy a sokasodó munka terén szakmailag kompetens vagy, de – a legegyszerűbb példával élve – számodra is csak 24 órából áll egy nap.
Ne légy a magad kerékkötője!
Készülj fel rá, hogy eljön az az idő (vagy talán már el is érkezett), amikor bizonyos feladatokat ki kell adni a kezedből annak érdekében, hogy továbbra is fusson a szekér. Nem feltétlenül azért, mert egyik vagy a másik dologhoz nem értesz, hanem azért, mert már nem győzöd egyedül! Ismerd fel és tanuld meg kezelni a helyzetet, amikor már nem intézhetsz mindent egymagad. Hidd el, hogy segítséget kérni nem gyengeség!
Ja, hogy az megint kiadás…?
Nézd, én nem akarom elvenni a kedved az egésztől, szó sincs róla! Épp ellenkezőleg!
Azért írtam le mindezt, hogy lásd, másnak sem fenékig tejfel ez az egész, másrészt pedig azért, mert szerintem nincs semmi veszve. Ne hidd, hogy ha itt-ott még hibádzik a képlet, akkor az egész eleve kudarcra van ítélve.
+1. Viszlát perfekcionizmus!
Nem kell, hogy minden tökéletes legyen! Te sem vagy tökéletes és teljesen felesleges azzal áltatnod bárki mást, hogy az lennél. Marha sokan átlátnak ám a szitán. Azt se hidd el, hogy itt mindenki előmenetele és élete maga a tökély!
Szóval vegyél egy nagy levegőt és vedd újra számba, minek vagy a birtokában.
A lehetőségnek mindenképp!
+2. Amire alapozhatsz
Ha megvan az induláshoz szükséges elszántságod, tehetséged, készséged, képességed, képesítésed és gyakorlatod, akkor éppúgy itt van a helyed, ahogy nekem is, meg bárki másnak is.
Nem állnak hegyekben a hasasok a páncélszekrényben? Tiszta sor, hogy akkor induláskor az eddig megszerzett tudásodra, tapasztalatodra, a józan paraszti eszedre és a megérzéseidre kell támaszkodnod, és valószínűleg tovább is fog tartani, míg eléred a kitűzött célt.
Továbbá ez az a helyzet, amikor azt mondom, hogy pl. 20 évesen ne kezdjen senki életvezetési tanácsadó, meg magánéleti vagy üzleti coach egyéni vállalkozásba… Én sem fogok benevezni a Michelin csillagra, pedig több, mint 20 éve főzök.
Nem minden a pénz, a legtöbb dolog szerintem a hozzáálláson múlik, de az nagyon fontos, hogy a realitás talaján maradj!
+3 Akikre számíthatsz
Támaszkodj a kapcsolati tőkédre.
Ápold a meglévő kapcsolataidat és építs ki új ismeretségeket. Persze ne úgy értsd ezt, hogy tukmáld az árudat/szolgáltatásodat a családodra, barátaidra meg minden szembejövő egyénre pénzért – de arra egészen nyugodtan megkérheted őket, hogy vigyék híredet, osszák meg a tartalmaidat, ajánljanak másoknak.
Beszélgess! Szükséged van arra, hogy tudd, kire milyen területen számíthatsz, de annak is van esélye, hogy egy ilyen kapcsolódás alkalmával kiderül, hogy a másiknak épp rád lenne szüksége. Ha van olyan ismeretséged, akivel üzleti partnerségre léphetsz, akkor tedd meg! Nem kell, hogy szívességért kuncsorogj – lépjetek barterbe! Ha majd beindul az üzlet, nem kell szívességért cserébe dolgoznod.
Ne add fel!
Eleinte minden nagyon szép, minden nagyon jó, vagy legalábbis annak tűnik. Megvan a lelkesedés, aztán jönnek a problémák és nehezedik a teher… Ha már most hosszú távra tervezel és felkészülsz a lehetőségekre, jó eséllyel elkerülöd a bukást.
Na és a végére itt jövök én, a webírnok!
Az induló vállalkozások számára az egyik legnagyobb terhet az adminisztráció jelenti. Folyamatos kapcsolattartás az ügyfelekkel, dokumentumkezelés, szerződések előkészítése, árajánlatok összeállítása vagy épp árajánlatok kérése…
Nem kell, hogy magad alá temessenek a titkárnői feladatok! Miért vennél fel valakit teljes állásba, ha amúgy a bérét még nem tudod kitermelni?
Nekem még pont belefér, hogy egy-egy alkalommal napi 1-2 órát neked segítsek, akár barterben is. A beszélgetés, a jótanács pedig nálam ingyenes!
Kapcsolódjunk!